Guide

Rejseguider

Pernille og Louise er begge ansat som rejseguider hos rejseselskabet "Tyrkietseksperten", eller "Scanways" som det også hedder.
De er nu på farten rundt om i verden.
Pernille har været i Goa, Indien og Louise i Phuket, Thailand.
I 2008 og 09 har de begge valgt at arbejde i Marmaris, Tyrkiet.

Better late than never...

RejseguiderPosted by Louise Rasmussen Fri, June 27, 2008 14:35:03

Så blev det vist mere end på tide at få skrevet herinde. Tiden flyver af sted hernede – vi har allerede været her i 2 mdr.! Men at tiden flyver af sted, må være et tegn på, at vi har det rigtig godt hvor vi er. Og det er lige præcis hvad vi har!! Vi bor på Seven Junior – en af afdelingerne på et af vores tulipan hoteller. Her har vi guider fået hele 3. sal. Egentlig er det et fint nok sted at bo…. MEN… det er meget små værelser med et meget lille badeværelse og en balkon - og det er det! Mit badeværelse er faktisk så lille at jeg ikke kan overskue at gå i bad der – så Camilla har et værre rend af mig og mine håndklæder. Derudover så har vi ét køleskab at deles om 9 mennesker… og det er så vores køkken! Så nu er vi gået i krig med at lede efter en lejlighed i stedet for.

Vi har lavet mange ting hernede, men en af de ting vi gør mest (udover at arbejde selvfølgelig) er at gå ud om aftenen. Vi har fundet os nogle faste steder at komme… Sea Side, Salt’n’Pepa og Beach Club... og det er som regel også den rækkefølge vi er der i J

Ellers har vi været ude at ride.. Vi har en udflugt til en hestesafari og selvfølgelig skulle vi ud og prøve det. Mig og min hest var ikke ligefrem de bedste venner… Det var som om de andre heste var lidt mere interessante, så skide være med mig som ihærdigt forsøgte at styre krikken. Så da vi efter at ha’ redet rundt i folden et stykke tid, skulle ud i bjergene og ride, sprang jeg fra og i stedet brugte jeg tiden på at snakke med de heste som var i deres stald og så var jeg med ejeren ude og køre i sådan en buggy bil ting ude i området i stedet for :)

Ellers har vi været ude og spille paintball og køre ATV. Vildt morsomt! Pernille og Camilla var ikke med, da det var på deres fridag og de havde lavet andre planer. Men gud hvor var det sjovt! Vi var af sted med tyrkerne fra kontoret og vi spillede drengene mod pigerne – dog havde vi instruktøren derfra på vores hold. To regler forlangte vi… Ingen skud efter hovedet (det var jo ligesom gul maling!!) og ingen skud indenfor 5m. afstand. Instruktøren og vi tøser lavede en genial plan (syntes vi selv) som lød på, at han løb mod fjendes fane mens vi skød på alt der bevægede sig. Så det gjorde vi… de ca. 10m. han nåede at løbe før han blev ramt at fjenden. Så var panikken altså oppe i os… Og 1,2,3 så blev vi beskudt fra alle sider og kanter. Og ja – vi blev selvfølgelig alle ramt med det samme – men stoppede tyrkerne med at skyde??? Nej det tror jeg bestemt ikke det gjorde!! Det endte med, at vi lå 3 tøser rulle sammen på jorden med gul maling over det hele (OGSÅ i håret!!!) og skreg og råbte ”WE ARE DEAD, WE ARE DEAD!!!” men lige lidt hjalp det, og de aftalte 5m. afstand blev hurtigt til max 1½ m.! Men efter vi havde fået malingen af os og havde ømmet os rigeligt over vores nyerhvervede (mange!!) blå mærker skulle vi over og køre ATV. Det foregik på hver vores ATV og på en bane ude i skoven. Det var vildt fedt. Op og ned af bakker og igennem vand osv. Efter vi havde kørt godt en times tid var det tid til sen aftensmad - så møgbeskidte fik vi serveret burger og pommes frites J Det var en rigtig god aften! Da vi kom tilbage til hotellet skyndte Vicky og jeg os i bad og ned på Sea Side til Pernille og Camilla som ventede på os i en knap så ædru tilstand – de skulle begge op på arbejde dagen efter, så efter ca. en times tid smuttede de hjem mens mig og Vicky tog over hvor de slap J

Der er fedt hernede, men til sammenligning med Goa og Thailand så er Tyrkiet nok en smule tamt. Der er super lækkert her og vi føler os alle hjemme og der er også rigtig smukt her, men knap så eksotisk som de andre to steder. Men når det så er sagt, så ELSKER jeg Marmaris!!! Det er virkelig hyggeligt at gå på gaderne og hilse på folk man kender. Men du jøsses hvor er der jo fuldstændig vanvittigt varmt her!! Vi ligger på omkring de 40 grader – men det føles som minimum 60!! Og så på cykel!!!! For det første så er mig og en cykel jo nok ikke ligefrem de mest perfekte skabninger for hinanden og så i den her varme!!! Come on giv os dog en chance!! Men guiderne sidste år kunne klare det – så kan vi også! Basta! I hvert fald ifølge de andres hoveder… Måske jeg får et tilfælde en dag… sveder i hvert fald som noget der er løgn når jeg har været ude at cykle!

På vores sidste fridag vi havde sammen mig, Pernille og Camilla var vi på bådtur. Ren afslapning en hel dag for kun 20 YTL i alt (ca. 80dkk) så det var lige til at klare! Næste fridag vi har er på onsdag. Der er det mig, Pernille og Marlene (en af transferguiderne) der har fri sammen. Der er vi blevet enige om at leje en cabriolet eller en jeep og så køre til Bodrum og besøge dem vi mødte da vi var på guideskole. Så tirsdag når vi har fri ved en 17-tiden kører vi. Det tager ca. 3 timer at køre dertil, så det skal nok blive fedt. Så bliver vi hele onsdagen og kører hjem igen om aftenen… og så har jeg bare en bådtur med 25 gæster dagen efter, så det er lige til at overkomme!

Men ja… hvad ellers… Jo – jeg har fået mig 3 tyrkiske lillebrødre hernede… Den ene er Tanju som er 18 år og som mig og Lisa mødte hernede sidste år. Den anden er Jank på 19 – en rigtig charmetrold (det er ham og jeg som er på billedet fra stranden)og den tredje er James på 18 eller 19 også. De kalder mig alle sammen abla (som betyder storesøster) og hilser med knus og kys og for det meste med et kys på hånden, hvorefter de fører hånden op på panden af dem selv – det er sådan man hilser på dem som er ældre end en selv. Så det er rigtig hyggeligt når vi møder dem J

I onsdags var vi 6 tøser i biografen og se ”Sex and the city” filmen. Vildt god tøsefilm – men husk nu lige at vi er i Tyrkiet – så filmen var selvfølgelig censureret – skøre tyrkere!

Efter filmen satte vi os ned på en bar/diskotek ved stranden der hedder Vagabundo, for at se fodbold. Stemningen i hele byen var fuldstændig vild – høj musik på åbne pladser, storskærme overalt og folk med fodboldtrøjer overalt! Og de 2 mål Tyrkiet fik scoret under kampen satte da også virkelig gang i folk… men det var ligesom om at den stemning forsvandt pænt hurtigt igen… Men så var det jo bare tid til gravøl i stedet ;)

Nå men ellers så kommer Lisa, Rikke og Anne og besøger mig d. 1. august – og d. 3. august kommer Mads A og en af hans kammerater (hvis de altså har fået bestilt billetter endnu) og d. 9. august kommer Jacob og Nadja – så skal vi fejre Jacobs fødselsdag. Og så kan der vist heller ikke være længe til mor og far kommer herned. Glæder mig rigtig meget til at få besøg hjemmefra!!

Hvad laver vi ellers… Hm.. jo vi har grillet et par gange oppe på taget af vores hotel – rigtig hyggeligt – bare lidt ærgerligt at pølserne er lavet af kylling.. ikke at det ikke smager fint – for det gør det – men rigtige grillpølser ville jo altså ha’ sat prikken over i’et. Men Marlenes mor har sendt slik, torskerogn og makrel på dåse ned til os – og vi har købt nutella – så alt for meget hjemve er der altså ikke… ud over at vi er løbet tør for leverpostej!!!

Det var altså lidt om hvad der foregår hernede… Arbejdet er som vi kender det fra både Thailand og Goa – så det gider jeg ikke fortælle så meget om.

Men jeg håber at I har det godt hjemme i Danmark. Mange knus og tanker – Louise.