Guide

Rejseguider

Pernille og Louise er begge ansat som rejseguider hos rejseselskabet "Tyrkietseksperten", eller "Scanways" som det også hedder.
De er nu på farten rundt om i verden.
Pernille har været i Goa, Indien og Louise i Phuket, Thailand.
I 2008 og 09 har de begge valgt at arbejde i Marmaris, Tyrkiet.

Roadtrip & Kuşadası

RejseguiderPosted by Louise Rasmussen Wed, July 09, 2008 09:38:42

Så fandt jeg lige lidt tid til at komme med lidt opdateringer..

Som jeg skrev sidst, så havde mig, Pernille og Marlene snakket om at leje en cabriolet og køre en tur til Bodrum på vores fridag - og det var lige præcis hvad vi gjorde! Vi skulle hente bilen kl. 19 hos biludlejeren, men som altid, så er tyrkisk tid ikke til at regne med.. For det første så kom Hüsso fra kontoret (som havde fundet os en billig pris - 100 YTL - 400kr. for 28 timer) for sent da han skulle køre os ned efter bilen.. Da vi så kom derned var bilen ikke klar. Dvs. dem som havde lejet den før os, havde ikke afleveret den tilbage. Så folkene fra biludlejningen styrtede rundt i Marmaris by for at fine bilen - imens smuttede vi på Mc. Donalds for at spise aftensmad - vores plan med at stoppe på vejen og spise et lille lokalt sted gik jo ligesom lidt i vasken eftersom tidsplanen skred en hel del.. Da vi kom tilbage fra Mc. Donalds havde de fundet bilen - den var parkeret et eller andet sted i Marmaris og de kunne ikke finde lejeren - så de tog ekstranøglen og tog bilen med sig - dvs. at de stjal deres egen bil :) Nå men det til side - vi fik vores ret så seje cabriolet blev hurtigt instrueret i hvordan sådan en fungerer og så afsted med os. Inden vi satte kursen mod Bodrum følte vi os jo ret tvunget til lige at køre en tur gennem Marmaris og være lidt seje - og det skal jeg love for at vi var :) Men kl- 21 blev vi enige om, at nu var det nok på tide at komme afsted - Bodrum ligger alligevel 2½ time væk. Så med solbriller i håret, sommertøj, musik og ingen tag kørte vi afsted. Vi har efterhånden kørt turen mod Bodrum en hel del gange når vi skal i lufthavnen, men allerede ved det første kryds (i Marmaris) ville Pernille dreje den forkerte vej... jeg retter hende og siger at vi skal den anden vej... Pernille siger "Jamen skal vi ikke op i bjergene??" Nu er det bare sådan at Marmaris er omringet af bjerge og de bjerge Pernille var på vej mod.. ja.. hvem ved hvor vi ville ha' endt?! Man skulle nok ha' været der for morsomt det var det! Noget som var knap så morsomt var, da Marlene får en besked fra Hülya (en af guiderne i Bodrum som vi skulle sove hos) som skrev, om vi ikke godt kunne finde et andet sted at sove.. Mulighederne for at finde det i sidste øjeblik 3 timer fra hvor vi bor er knap så store, men hvad f..... vi kunne jo bare sove i bilen eller på stranden..

Men kommer afsted og Pernille klarer bjergkørslen super flot - det var godt nok med sved på panden for der var ikke just lyst mere - og efter meget kort køretid ser vi en ulykke midt på bjergen hvor en bil ligger på siden op af bjergkanten og politifolk som styrter frem og tilbage - ikke ligefrem noget der får nerverne til at falde til ro. Men af sti af sted det går og efter ca- 1 times kørsel er vi ved CNS - det sted hvor vi normalt holder pause på transfer- Her vælger vi at holde en lille pause. Jeg bestiller en cola, Marlene bestiller en efes (lokal øl) og pernille vil egentlig gerne bestille en RedBull men ud af hende mund flyver "one vodka redbull please" Vi flækker alle sammen af grin mens manden bag disken ikke fatter et klap - måske et tegn på at vi drikker lidt for mange vodka redbull hernede..

Efter pausen fortsætter vi.. Vi har indtil videre kørt efter skiltene mod Mügla og nu skal vi så følge skiltene mof Milas.. Det er egentlig ikke så svært men alligevl drejer vi forkert. Ikke at det havde den store betydning for det var ikke den forkerte vej (vi blev enige om, at man ikke er kørt forkert hvis man ikke vender om) bare en omvej. Efter vi har passeret 4 eller 5 bjerge er vi endelig ved at være i Bodrum - så af med taget igen :) Da vi når til Diamond (det hotel vi boede på da vi var på guideskole) parkerede vi udenfor og fik lidt primitivt rettet på make-up'en i bakspejlet og så fandt vi ellers vores vej mod Deja Vu. Vi havde stadig intet sted at sove men vi valgte at tage det som det kom.

Det var helt som at være hjemme da vi kom på Deja Vu - folk vi kendte fra guideskolen arbejdede der stadig og vi hyggede os gevaldigt hele natten. Celo - den ene af bartenderne spurgte hvor vi skulle sove - jeg fortalte hvordan situationen så ud og han tilbød os at sove hos ham og Orii - det takkede vi hurtigt ja til. Så kl. 6 begav vi os hjem i deres lejlighed. Dagen efter hentede vi vores smarte bil og kørte igen ned til Deja Vu. Vi spiste frokost på restauranten ved siden af og da vi skulle betale havde Celo sørget for det, så taknemmelige men alligevel lidt flove, takkede vi pænt. Derefter tog vi Celo og Orii med på en køretur op til møllerne hvor vi gik en lille tur, tog nogle billeder og nød vejret og udsigten. Derefter kørte vi hjem til dem igen. Kl. 18 skulle de til møde og vi blev hjemme i lejligheden og flød. En time senere kom de tilbage - Orii havde lovet at lave mad til os, men da vi var lidt presset med tiden havde de været ude og købe færdiglavet mad og cola - mixed kebab - det var virkelig godt og de forkælede os hele dagen. Kl. 21 satte vi kursen mod Marmaris. Kun én gang var det ved at gå galt... en lastbil foran os svingede pludseligt voldsomt ud til siden og foran os gik et æsel stille og roligt over vejen i belravende mørke - Pernille nåede heldigvis også at svinge ud så vi ikke ramte det. Det gav endnu engang lidt svedpletter på panden, men resten af turen gik helt fint. Tilbage i Marmaris afleverede vi bilen ved midnat og sluttede jele vores roadtrio af på Mc. Donalds hvor vi var startet og så ellers hjem på hovedet i seng! Det var en vildt god tur og vi har bestemt også i sinde at gøre det igen snarest muligt!

Nå.. men det var så Bodrum.. I lørdags tog jeg jo så til Kuşadası hvor jeg stadig er og skal være indtil på lørdag. I lufthavnen i Milas nåede jeg lige at hilse på Christina og Marikka som uheldigvis er i Marmaris i den uge hvor jeg ikke er der. Jeg har fået et hotelværelse på et hotel der hedder Prestij - jeg har stue, køkken, soveværelse, bad og tv! Så det er super lækkert! Ellers laver jeg ikke så meget her.. Jeg er afløser for en guide som er på ferie - og egentlig kan jeg ikke rigtig se hvorfor de har brug for mig - laver næsten intet - men det er meget rart at se noget nyt - OG at få sovet ud! I nat har jeg sovet 10 timer - kan ikke huske hvornår jeg sidst har gjort det! I aften skal vi til BBQ og så vist nok på en eller anden bartur.. Elisabeth som er den anden guide her er rigtig sød - dog har vi ikke så meget tilfælles... hun er 40 år og hendes mand og datter er på besøg lige nu - men det er okay - jeg hygger mig på mit værelse om aftenen med min bog og mit tv - har jo ikke set tv i laaang tid - s¨selvom den eneste engelske kanal er BBC så er det bedre end ingenting - så faktisk en rigtig god udsendelse om børnearbejde i Indien den anden aften.

Noget helt andet er, at Indien jo ikke bliver en destination til vinter så jeg er ved at overtale pernille til at tage med til Thailand - men det er sværere end som så! Og desuden skal der kun 5 guider til Thailand til vinter i stedet for 12 som vi var sidst - dvs. at chancerne for at komme afsted jo naturligvis er mindsket gevaldigt - skide oliepriser!

Nå... mit træf er slut nu så jeg skal på kontoret nu... Håber I fik lidt mere indsigt i hvad vi laver hernede :) Mange knus :)

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.