Guide

Rejseguider

Pernille og Louise er begge ansat som rejseguider hos rejseselskabet "Tyrkietseksperten", eller "Scanways" som det også hedder.
De er nu på farten rundt om i verden.
Pernille har været i Goa, Indien og Louise i Phuket, Thailand.
I 2008 og 09 har de begge valgt at arbejde i Marmaris, Tyrkiet.

Maj og juni…. Puuhhh som tiden dog flyver af sted!

RejseguiderPosted by Louise Rasmussen Sat, August 01, 2009 13:15:50

Nå… Pernille kom jo endelig herned som jeg længe havde ventet på. Hendes ankomst var til stor glæde og vi lagde selvfølgelig ud på fineste manér med en tur på Beach Club – hvor ellers?! Danseskoene på og en vodka-sprite i hånden – så var vi klar! Og den fik da heller ikke for lidt!

Der sker lidt af hvert her, og så alligevel føles det som om intet sker. D. 9. maj da vi sidder hjemme hos os og spiser ringer min tyrkiske telefon pludselig. Det er min kammerat som bor i Izmir der ringer og spørger om jeg vil gøre ham en tjeneste. Og sikke en tjeneste. Samme aften var der Grand Opening på Beach Club og Bora (manager eller hvad han nu er på Beach Club) havde ringet til Mervan og spurgt om han ikke ville få mig til at komme og tage nogle veninder med. Pernille og jeg er helt klar og tager ned og kigger. Da vi kommer derned er der fyrværkeri, oppyntning og underholdning for alle pengene… og noget meget mærkeligt…. Alt hvad Pernille og jeg ville drikke var gratis – kunne det næsten være meget bedre?

Ikke længe efter kom der besøg fra DK. Det var Mette som var guide hernede sidste år som kom en uge. Fridagen blev brugt med Mette på marked og på stranden og selvfølgelig var der da dømt tøsehygge med hjemmelavede burgere og det hele hjemme hos os (hurra for remulade og ristede løg!!). Desværre rejste Mette jo hjem igen efter en god ferie og ikke længe efter forlod Lea (en af guiderne) os til fordel for Alanya. I stedet fik vi Kasper hvilket har vist sig at være et godt byt, selvom vi savner Lea.

Til en Tyrkisk aften Pernille og jeg var på mødte vi to andre danske guider. Rygterne hernede sidste år lød på, at vores guider ikke måtte snakke med andre guider (den meget upålidelige kilde er opsporet nu) og Pernille og jeg var stærkt opsatte på, at det rygte skulle stoppes og det kunne kun gå for langsomt. Derfor gik vi målrettet op til de to andre guider og præsenterede os. Dette viste sig at være et godt træk fra vores side da vi nu har fået udvidet vores omgangskreds af danskere hernede J

Nå 6. juni kom og Danmark skulle møde Sverige i en eller anden landskamp. Kasper – som ligesom drengene på kontoret elsker fodbold – fik fornøjelsen af at arrangere denne aften. Og en succes blev det. Med burger og øl på menuen var stemningen høj nede i Marmaris Marina da Danmark slog Sverige. Fest og glade dage var der blandt vores gæster og de røde-hvide farver var ikke til at overse.

Næste punkt på programmet var endnu en arbejdsuge… Men men men… hvem dukker op i Dalaman lufthavn som uspecificeret rejsende?! Det gør Simon Mathew i følgeskab med 2 kammerater Selvan og Gunleiger aka Bjørn og Kenneth og det samme gør Frederik fra X-factor sammen med hans kone Anja. Mandag aften stod den på pubcrawl – og her fik den ikke for lidt. Onsdag aften (vi er henne og snakke 10. juni nu) stod den på tyrkisk middag hjemme hos os. Her var Marlene, Pernille, Kasper, jeg selv, Simon, ”Bjørn” og ”Kenneth” samlet. Aftenen gik hurtigt som den gør når man hygger sig i godt selskab og vi fortsatte ned på Beach Club. Dagen efter havde vi aftalt at vi alle sammen skulle på bådtur – på nær Marlene som ikke havde fri. Da vi kom ned til Marinaen fandt vi en lille båd som vi lejede kun til os selv. Med til båden hørte naturligvis en kaptajn som også viste sig at være en udmærket kok. Dagen gik med snorkling for nogens vedkommende, badning, afslapning, solbadning og skæg og ballade. I land igen og af sted på marked det gik. Senere samme aften havde vi aftalt at vi skulle ud at spise. Vi gik på Faros – en lækker restaurant på strandpromenaden – hvor vi fik noget lækkert at spise. Aftenens underholdning sørgede stedets promoter for – også ham de kalder den omvandrende mp3 afspiller – en rigtig dygtig sanger. Og sørme ikke også om Frederik hjalp til med underholdningen J Aftenen endte vi i sækkestole ved strandpromenaden med et par drinks, noget the og en vandpibe. Dagen efter fik vi pludselig besøg på kontoret. Det var Kenneth, Simon og Bjørn som kiggede forbi. Dagen før havde de lovet at de ville komme og hjælpe med at pakke vores velkomstbreve. Egentlig troede vi ikke de ville gøre det, men jo, som sagt så gjort. Mens Kenneth og Bjørn ydede en stor indsats med brevene havde Alevs datter (Alev er hende vi arbejder for i Marmaris) genkendt Simon fra melodi grand prix, hvilket Alevs veninde havde opfanget og uden nogen vidste af det, var samtlige tv stationer i Marmaris kontaktet. Simon lavede interview og fik da lige sørget for at nævne Scanway et par gange J

Sankt Hans kom og traditionen tro skulle vi selvfølgelig også have bål med heks og det hele. Godt 50 af vores gæster var med os den aften. Aftenen foregik på stranden og den startede med en stor buffét efterfulgt af sækkeløb og togtrækning for både store og små – ihhh som folk hyggede sig! Bålet skulle tændes, men vi må jo erkende, at Tyrkere ikke er vant til at holde Sankt Hans…. Bålet bestod af en olietønde med lidt brænde og en heks…. Alle samledes omkring ”bålet” og så var der dømt fællessang. En rigtig hyggelig aften!

D. 27. juni var Pernille og jeg inviteret til bryllup hos Remzi - en af vores kammerater - som skulle giftes med en engelsk pige…. Eller er hun mon skotte?! Ved det ikke helt… Anyway, brylluppet blev holdt på Beach Club – et meget underligt valg til et bryllup, men sådan er det jo nok. Der var ikke så mange mennesker, men hyggeligt var det. Efter et par timer var det slut igen… meget mærkeligt – og vi gik hjem igen.

D. 28. tog Pernille, Marlene, Camilla og jeg i cirkus som blev holdt i amfiteatret…. Tyrkisk cirkus er noget underligt noget… en masse dans og ja… en klovn… ingen dyr eller noget, så efter 1½ gik vi derfra – men underligt eller ej, så var der rigtig rigtig mange mennesker der.

Det var de sidste to måneder hernede – nu begynder højsæsonen for alvor og graderne stiger for hver dag der går – elsker sommer og Marmaris J

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.